Práca s rozprávkou Kamil a škriatok Vďačko

17.12.2017 17:49

Rozprávka  je zameraná na potrebu vážiť si prírodu a veci, ktoré potrebujeme ku každodennému životu a pomáha k uvedomeniu, že obľúbené veci a obľúbené činnosti nás často dovedú k našim talentom, schopnostiam a záujmom.

  Motivačná fáza:

Deťom som položila otázky: „Existuje miesto mimo vášho domova, kde sa cítite dobre?“

Odpovede zahrňovali také miesta ako ihrisko, miesto pri potoku, park.

 Prečo sa cítite práve na tom mieste dobre? V odpovediach detí sa objavovali dôvody ako možnosti byť s kamarátmi, možnosť byť vonku.

 „Prečo sa cítime dobre vo voľnej prírode?“ V odpovediach detí sa objavovali možnosti byť na čerstvom vzduchu, možnosti „povoliť uzdu“ svojej fantázii a zahrať si rôzne hry, ktoré sa nedajú vo vnútri ich domovov.

Expozičná fáza:

Rozprávku som uviedla slovami, že aj hrdina rozprávky príde nielen na to, prečo mu je dobre v prírode, ale prečo je dôležité sa starať aj o veci, ktoré vytvorili ľudia.

Deti prečítali rozprávku spoločne so mnou a po jej prečítaní sme odpovedali na otázky nasledujúce po nej. ( s. 35)

Ako sa správal Kamil, keď bol na ihrisku? Deti odpovedali, že sa nudil.

Aké dobrodružstvá zažil Kamil na čarovnej lúke? Tu som sa opýtala detí, čo je to ilustrácia. Ich odpoveď znela, že je to obrázok k rozprávke. Spýtala som sa ich, či je v rozprávke ilustrácia, ktorá im pomôže odpovedať na túto otázku. Deti ukázali na ilustráciu v rozprávke. (str. 31) Potom som ich poprosila, aby vlastnými slovami povedali obsah časti rozprávky, ktorú znázorňuje ilustrácia a ktorá je odpoveďou na otázku. Deťom sa ilustrácia páčila, pretože im umožňovala spomenúť si na obsah časti rozprávky, v ktorej prežíval Kamil príjemné chvíle so zvieratami, ktoré sa s ním rozprávali a zabávali.

Čo povedali veci v izbe Kamilovi? Deti opísali, ako Kamilovi jednotlivé predmety pripomenuli, ako sa o neho starajú

Čo sľúbil Kamil veciam? Deti odpovedali, že sa bude o svoje predmety v izbe starať.

Čo povedal Vďačko Kamilovi o prírode a veciach okolo nás? Tu som poprosila deti, aby túto konkrétnu časť našli v rozprávke a prečítali.

Čo všetko si všimol Kamil s Klárou na ihrisku? Deti menovali všetko, čo Kamil odrazu na ihrisku videl.

Akú hru si vytvoril Kamil spoločne s Klárou? Deti odpovedali, že hru na kameramanov.

Ako sa zachoval po príchode z ihriska Kamil vo svojej izbe? Deti spomenuli, že si predmety v izbe upratal, pretože si spomenul na ich rozhovor.

 

Fixačná fáza:

Aktivita  Oživené predmety realizovaná prostredníctvom aktivizujúcej metódy spojenej s dramatizáciou

Deti si posadali do kruhu a poprosila som ich, aby do stredu kruhu dali rôzne predmety, ktoré majú v škole pri sebe. Povedala som im, že budú súčasťou rozprávky a popremýšľajú, čo by povedali tieto predmety Kamilovi. Deti začali ukladať do stredu kruhu prezuvky, farbičky, knihy, zošity a iné predmety.  Ako prvá som zobrala do ruky prezuvku a začala som dramatizovať: „Som prezuvka a som s tebou veľmi rada, lebo ti môžem zohrievať nohu. So mnou ju nemusíš mať studenú od chladnej podlahy. Som s tebou rada a tešilo by ma, keby si ma nestrácal a uložil vždy tam, kam patrím - najlepšie k mojej kamarátke - druhej prezuvke.“ Po mojej dramatizácii nasledovali  deti, brali do rúk predmety a svojou dramatizáciou ich oživovali. Najprv sa snažili povedať, na čo slúžia a čo by si naopak ako predmety želali od Kamila.

 

Práca s denníkom

Potom si deti vytiahli denníky a v téme Moja obľúbená vec mali opísať svoju obľúbenú vec. Námet na cvičenie som použila z knihy Tvořivý deník pro dĕti (Capacchione, 2005, s. 86) Zápisky o obľúbenej veci deti dobrovoľne prečítali pred ostatnými deťmi.

Diagnostická fáza:

Na konci hodiny som zisťovala u detí pochopenie odkazu z rozprávky v podobe tvorenia vlastného ponaučenia. Deti vytvorili vlastné ponaučenie:

-          Príroda a veci sa starajú o nás a my sa musíme o prírodu a veci tiež starať.

     Potom porovnávali vlastné ponaučenie s prečítaním ponaučenia, ktoré nasleduje po rozprávke. (s. 35)

 

 Reflexia učiteľa

Čítanie detí som striedala svojím čítaním. Rozprávka poukazuje na význam ocenenia krásy prírody a význam ocenenia predmetov. Takisto ukazuje, ako sa dajú prostredníctvom predmetov rozvíjať aj rôzne záujmy. Aktivita  Oživené predmety plynulo nadväzovala na čítanie z rozprávky a jej prostredníctvom sa deti na chvíľu stali súčasťou rozprávky, keď prostredníctvom dramatizácie oživovali predmety,  čo by o sebe povedali detskému hrdinovi.

Reflexia žiakov

Deti pracovali aktívne vo všetkých fázach hodiny, všetky sa chceli aktívne zúčastňovať na odpovediach na otázky a na aktivite. Pri aktivite tvorili zaujímavé vety, boli uvoľnené a tvorivé. Do denníkov tiež pracovali pozorne a sústredene, keď písali zápisky na tému Moja obľúbená vec. Všetky deti sa snažili okrem zápiskov tému spracovať aj výtvarne.  Tieto zápisky čítali pred ostatnými deťmi. Uvedomili si, že opisujú obľúbené veci, ktoré sa nejako týkajú ich záujmov. Prišli na to, že vďaka nim môžu objaviť nielen svoje záujmy, ale aj svoje nadania.

     

 

 

 

 

 

 

Späť

Kontakt

Sebapoznanie a deti

© 2016 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma!Webnode