Metóda OPORA

Kroky pri vytváraní nenásilnej a efektívnej komunikácie s deťmi aj v "problematických situáciach"
S týmito krokmi sa snažím pri správaní označovanom všeobecne za nevhodné poskytovať vnútornú OPORU sebe a vonkajšiu OPORU deťom: Týmito krokmi môžem poskytnúť sebe vnútornú OPORU pri rozvíjaní svojej prirodzenej autority a na tomto základe poskytujem deťom vonkajšiu OPORU, pretože sa snažím porozumieť ich pocitom, potvrdiť ich-pomenovať a tiež sa deti snažím učiť o fungovaní vnútorneho sveta a ako sa jeho vplyv odráža v našom vonkajšom konaní.
O - (oddelenie sa od odmietavých myšlienok) Oddelím sa od myšlienok, ktorými odmietam správanie žiaka vnútorným pochopením, že sú znakom mojej neistoty, pretože cítim ohrozenie ohľadom svojej autority. Keď ich však poslúchnem, zažívam vnútorný konflikt, lebo neprijímam správanie žiaka a ten sa prenesie do vonkajšieho konfliktu, ktorého následkom je sebaochranný postoj žiaka prostredníctvom vzdoru prejaveného odvrávaním alebo zaťatosťou.
P - (pokoj získaný pri hľadaní istoty pre použitie rešpektujúceho prístupu k žiakovi) Pokoj získavam vnútorným vysvetlením, že moja autorita nezávisí od správania žiaka (pretože ten sa vždy správa podľa toho, čo prežíva), ale od mojej snahy ho pochopiť a vtedy rozvíjam prirodzenú autoritu.
O - (odhadovanie pravdepodobných pocitov žiaka) Odhadujem, čo asi žiak cíti upriamením pozornosti na neho, pomáham mu potvrdzovať pravdepodobné pocity. (empatická reakcia)
R - (riešenie situácie spoločne so žiakom) Riešim situáciu spoločne so žiakom, ocením ho. (V tomto bode používam v rozhovore s deťmi vysvetlenia zo sebapoznávania vo forme úvah, vedomostí z rozprávok "Škriatkovia pomáhajú deťom", kde ich oboznamujem s tým, čo v komunikácii je a nie je efektívne a prečo a kde premýšľame nad iným riešením nedorozumenia, aby sa deti postupne učili do budúcnosti reagovať neubližujúcim spôsobom.)
A - (asertivita a jej rozvíjanie) Asertivita je spojená s pozitívnym videním druhých a s umením načúvať. Asertívny človek spája svoju sebaúctu s úctou k druhým. Týmito krokmi rozvíjam asertivitu svoju aj u detí, pretože rozvíjam pocity porozumenia, spolupatričnosti a sebaovládania sa.
 
Zdroj: Som kráľom svojho sveta - Spoznaj sám seba a porozumieš ostatným
 

Zdroj obrázka: Pixabay

 

Kontakt

Sebapoznanie a deti

© 2016 Všetky práva vyhradené.

Tvorba webu zdarmaWebnode