Úvahy nielen pre deti
-
05.03.2016 12:12
Musia sa ľudia len báť, aby boli lepšími?
Dievčatká v škole priniesli do zborovne papier s menami spolužiakov a navrhnutím bodovacieho systému pri hádkach. Bitky sa nám podarili na škole úspešne zvládnuť, uhádané jazýčky dievčat a ich prudké temperamenty stále korigujeme. Spýtala som sa ich, prečo bodovať hádky....
-
20.02.2016 15:08
Dohovorte mu/jej!
Vždy sa zamýšľam nad touto vetou, ktorú môže adresovať učiteľ rodičovi, alebo na základe sťažností detí aj rodič rodičovi. Ak nepomáhame v škole kolektívu detí aj po ich emocionálnej stránke, ignorujeme ich osobnostný rast, ktorý sa deje po celý život všetkých ľudí. Ak...
-
03.02.2016 21:04
Dobro v našom svete
V školskom klube som sedela v kruhu s deťmi a jeden dosť impulzívny chlapček mi položil zvláštnu otázku: "Čo je vôbec na tomto svete dobré?" Pozrela som sa do očiek tohto impulzívneho dieťaťa a uvedomila som si, že tieto osobné myšlienky a úvahy neostávajú ukryté pred tým, kto sa o deti úprimne...
-
22.01.2016 20:23
Prečo deti klamú?
Keď im vsugerujeme to, že zlyhávajú a sklamali nás,... keď musia byť dokonalé,... keď sa nás boja a napriek všetkým týmto negatívnym pocitom nás potrebujú mať pri sebe - rodičov aj učiteľov. Ide o sebaochranný a sebaobranný mechanizmus. V podstate sa tento mechanizmus deje pri dospelom, ktorý...
-
16.01.2016 22:46
Existuje sloboda?
Objavila som úžasnú knihu „Sloboda učiť sa“ , ktorú napísali Carl R. Rogers a H. Jerome Freiberg. Čo je to sloboda a či je možná, keď opakovane a opakovane žijeme v spoločnostiach, ktoré sa pokúšajú riadiť ľudí bez ohľadu na to, ako toto riadenie vníma a prežíva jednotlivec. Podľa tejto myšlienky...
-
16.01.2016 09:22
Čo ma naučilo moje impulzívne dieťa...
Keď bol syn maličký a skladal z lega rôzne predmety, jeden z nich pomenoval: „Kokuník!“ Potreboval odo mňa odozvu prostredníctvom pochopenia a spätnej väzby v podobe správne vysloveného slova. Nerozumela som mu, pomenúvala som ten pre mňa neznámy predmet rôznymi slovami a on sa veľmi...
-
12.01.2016 21:39
Impulzívnym a hyperaktívnym deťom pri sebaovládaní treba pomáhať (učiteľ, rodič, spolužiaci)
Impulzívnych či hyperaktívnych detí pribúda, ich správanie je náročné pre rodičov a učiteľov. Trestať ich a vyčítať im ich správanie je nedostačujúce. ČO PRE MŇA ZNAMENÁ RODIČ V SPOLUPRÁCI PRI IMPULZÍVNOM ČI HYPERAKTÍVNOM DIEŤATI? Má svoju dôstojnosť. Ak ho aj v minulosti trápilo autoritatívne...
-
12.01.2016 21:34
Pomôžu impulzívnym deťom len návody od odborníkov?
Hyperaktívne deti nás svojou emocionánosťou impulzívnosťou či temperamentom nútia, aby sme sa plne na ne sústredili. Sme generácia, ktorá bola a je zameraná najmä na racionalitu a na školách najmä na odovzdávanie racionálne podložených vedomostí. Tieto deti sú naším životabudičom, pretože...
-
09.01.2016 18:22
Ktoré úvahy môžu pomôcť deťom pri práci s emóciou HNEV
Ovládanie hnevu a učiť ho zvládať deti nie je jednoduché a obsahuje veľa krokov. Do škôl prichádzajú hyperaktívne deti, ktorých problémom okrem vnútorného nepokoja je aj impulzivita a emocionalita. Je fajn, ak sa pripravujú pre ne rôzne aktivity a metódy, ktoré ich "akčne" vťahujú do vyučovania,...
-
07.01.2016 21:58
Je dôležité mať vo vzťahoch vždy pravdu?
Ak bojujeme za "svoje pravdy", sme ako na pomyselných miskových váhach s jazýčkami, ktoré naznačujú, kedy sú odvážené veci či vyjadrené pravdy v rovnováhe. Ak bojujeme o "svoju pravdu", snažíme sa byť na pomyselnej miskovej váhe vyššie a toho druhého na jeho miskovej váhe preválcovať "svojou...