Slzy ako potrebná súčasť života

07.01.2016 20:46

Chlapci hrali futbal a jeden z nich boľavo spadol na koleno. Mal tam len menšiu odreninu, bolesť to však musela byť nepríjemná. Jeden živší rád sa predvádzajúci chlapec zareagoval smiechom. Ostatní chlapci na neho pozerali pohoršene. Hneď som prišla na pomoc. Poznám tohto chlapca ako niekoho, ktorý deťom rád popredvádza hocičo, pretože ich rád zabáva. Vďaka tejto vlastnosti sa však zabaví aj na veciach, ktoré veľmi smiešne nie sú.
Slzy sú u chlapcov citlivou témou, sú naučení ich ukrývať, pretože ich považujú za slabosť a ak ich u niekoho vidia, niekedy sa posmievajú. Ak chceme však deti učiť, že aj slzy patria k nám bez ohľadu na to, či sme dievčatá alebo chlapci, potrebujú logické vysvetlenie ich dôležitosti v našom živote.
Chlapca so slzami som empaticky podporila tým, že to musela byť nepríjemná bolesť a že keď sa mu uľaví, aby prišiel medzi ostatných chlapcov. Deťom som vysvetlila, že nielen to, čo máme v košoch a kontajneroch, je odpadom. Odpadom pre naše telo je rovnako aj vnútorné napätie, ktoré vzniká nepríjemnými pocitmi alebo fyzickou bolesťou. Dôležité je sa zbavovať odpadu nielen v košoch a kontajneroch, ale aj aj vnútorného napätia, ktoré je odpadom pre náš vnútorný svet. Keď sa postupne zbavujeme odpadu, cítime sa v miestnostiach čistejšie a uvoľnenejšie. Rovnako sa cítime uvoľnenejšie a "vnútorne čistejšie" aj vtedy, keď sa zbavujeme vnútorného napätia, ktoré vzniká v našom tele pri nepríjemných pocitoch alebo pri fyzickej bolesti. Vnútorné napätie "vyhadzujeme" von z nášho vnútorného sveta otvoreným vyjadrením nášho prežívania alebo nám naše telo pomáha aj prostredníctvom sĺz.
Chlapci počúvali a všímam si, že už u nás na škole slzy považujeme za potrebnú a logickú súčasť aj pomoc nášho tela pri úľave od napätia či už pri nepríjemných pocitoch alebo bolestiach nielen u dievčat ale aj chlapcov:). Verím tomu, že dieťa vyrastá zdravo nielen vtedy, keď sa stará o vonkajšiu schránku stravou, pohybom atď., ale keď sa stará spoločne s našou pomocou aj o svoje emócie tým, že ich nedusí ale uvoľňuje. Niekedy forme sĺz a niekedy vo forme otvorených slov, ktoré neubližujú.
Rešpektovať emócie detí znamená dovoliť im emóciu vyplaviť aj v slzách. Naučiť ostatné deti rešpektovať emócie ich spolužiakov či kamarátov znamená nezhodiť dieťa s emóciou, ale reagovať naň empaticky. Pomôcť deťom pri prijímaní, vyplavovaní emócií znamená pomôcť im pomenovať čiže potvrdiť pocity. Veľmi dôležitou súčasťou pri zmierňovaní emócií je postaviť sa za nesúdenie emócií alebo dieťaťa s emóciou a rozvíjať u detí myšlienkové postoje, prostredníctvom ktorých vidia aj ZA vonkajšie správanie. Čím viac rozumejú vnútorným pohnútkam, ktoré vyvolali určité konanie, tým menej súdia. Emocionálne puto je puto porozumenia. Nemôžeme ani v kolektívoch detí v školách nechávať riešenia vzťahov na deťoch, ktoré ešte len emočne zrejú.
 
Zdroj obrázka: Pixabay

Späť

Kontakt

Sebapoznanie a deti

© 2016 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web zdarma!Webnode