Jeden chlapček v období pred letnými prázdninami citlivo zobral od detí provokovanie kvôli svojim známkam, pričom nešlo o zlé známky. Šlo o porovnávanie sa kvôli jednotkám a dvojkám. Deti tvrdili, že ho neprovokovali a v ňom narastal hnev.Tak som začala s nimi komunikovať. Nezakladám si na známkach a tomu chlapcovi aj deťom, ktoré provokovali tohto chlapca, som povedala, že na mojich vysvedčeniach vo vyšších ročníkoch boli okrem jednotiek a dvojek aj trojky. Jemu aj deťom som vysvetlila, že teraz môže brať citlivo rôzne známky, v živote mu však šťastie prinesie vnútorné hľadanie svojich hodnôt, priorít, potrieb, schopností, aktivita a odvaha prezentovať to, čo ho bude baviť. Pripomenula som mu, ako zaujímavo kreslí, aké zaujíímavé zamyslenia mal vo svojom tvorivom denníku, akým hlbokým spôsobom premýšľa. Deti aj chlapček ma počúvali a ja som ich upozornila aj na to, že končíme školský rok a je to jeden z posledných dní, kedy môžu napraviť nedorozumenie.Pripomenula som im našu „mantru" vyvodenú na z aktivity k rozprávke Peter a škriatok Odvážlivko - "Odvaha ako postoj".sebapoznanie-a-deti.webnode.sk/news/praca-s-rozpravkou-peter-a-skriatok-odvazlivko/, že priznanie chyby a pravdy je odvahou. A zároveň som ich upozornila na to, že ak chlapček hovorí pravdu o tom, že ho provokovali a oni pravdu pred ním nepriznajú, spôsobujú v ňom pocity bezmocnosti, pretože má pocit, že stráca moc nad pravdivosťou situácie, ktorá sa udiala a táto bezmocnosť v ňom už vytvára hnev. A bezmocnosť kvôli tomu, že nerešpektujú, ako nepríjemne sa cíti pri nepravdivom opise situácie. Vysvetlila som im, že ja nepotrebujem vedieť plnú pravdu, pretože to nedorozumenie bolo medzi nimi. Pravdu potrebuje počuť od nich tento chlapček, aby sa mu uľavilo, pretože pravda bude tam, kde patrí-vonku medzi nimi. Upozornila som deti, že ak klameme pred niekym, kto pravdu vie, uprednostňujeme zbabelosť. Ďalej som im povedala, že pravda a otvorenosť k sebe a k druhým vyjasňuje vzťahy a vracia sebaúctu všetkým pri nedrozumení, pretože ten kto prizná pravdu aj chyby, ukáže nielen odvahu, ale dáva najavo, že mu záleží na vzťahu a toto je sebaúcta. Nechala som deti osamote a po ich vzájomnom rozhovore sa uvoľnila tvár chlapčeka. Po priznaní pravdy provokujúce deti videli, ako otvorené jednanie čistí vzťahy, rozjasňuje aj tváre.