Presadzovanie sa a vzájomné pochopenie sa
14.05.2016 10:05
Vďaka tomu, že súťaživosť je dosť podstatnou zložkou našej spoločnosti je pravdou to, že pri deťoch, ktoré majú silnejšie tendencie presadzovať svoju osobnosť, sa objaví menšia snaha komunikovať o tom, ak ublížia. Ide o deti, ktoré maj aj vodcovské tendencie, takže majú za sebou aj sympatizantov. Na druhej strane sú deti, ktoré nemajú toľko sympatizantov, alebo ich snaha zviditeľniť svoju osobnosť nie je braná od druhých s takým pochopením alebo prijatím a potom sa ich snahy premenia na upozorňovanie na svoju osobnosť aj tým negatívnym spôsobom ako napríklad provokáciami či strkaním a tým znižujú svoju možnosť na pochopenie od ostatných v kolektíve. Súťaživosť vo vzťahoch má len jediný protipól- pochopenie.
Na korigovanie súťaživosti vo vzťahoch, ktorá sa prejavuje súdením, porovnávaním sa a povyšovaním sa, nám pomáhajú tieto informácie:
- Ako chceme vedieť komunikovať s ostatnými, ak sa nebudeme túto schopnosť učiť od malička.
- Ak mal niekto možnosť ublížiť, má mať možnosť aj právo druhý ozvať sa. Hranice ubližovaniu nastavujeme pomenúvaním toho, čo sa stalo.
- Ak chceme komunikovať s rešpektom, musíme mať snahu vidieť za konaním aj vnútorné dôvody napríklad pocity, snahu byť prijímaným v kolektíve, osamelosť a hodnotu, ktorú si druhý pripisuje na základe snahy o kamarátstvo s ním (sebaúcta)....atď.
- Bojovať o svoj názor- „pravdu“ (svoje videnie situácie), snažiť sa ho presadiť na úkor druhého a snažiť sa o výhru v komunikácii znamená prehrať vo vzťahu. Snažíme sa byť nad druhým nie vedľa neho. V momente, kedy človeka ovládnu určité pocity alebo aj emócie, jedná s tým, ako vníma situáciu on a to považuje za pravdu a svoj názor. Nesmieme zabudnúť , že jeho pocity a emócie vznikajú ruku v ruke s tým, ako sa cíti v kolektíve prijímaný a hodnotný. Čím bude snaha pochopiť ho väčšia, tým bude viac vychádzať v ústrety a čím bude snaha pochopiť ho menšia, tým viac bude bojovať aj provokáciami alebo strkaním.
- Vidieť pravdu znamená „vidieť“ (pochopiť) jeho pocity a jeho pohnútky. Vyjsť v ústrety znamená vidieť obe „pravdy“. Pochopiť znamená obrusovať hrany vo vzťahoch, o ktoré tvrdo narážajú tí, ktorí len bojujú a nemajú snahu chápať.
- Každý má dôstojnosť, ktorá mu nedovolí postaviť sa k ubližovaniu ľahostajne.
V našej spoločnosti bohužiaľ vládne aj súťaživosť, ktorú si vnášame potrebou vyhrať vo všetkom a najmä ak súdime či porovnávame sa s ostatnými. Deti sú ako malé špongie, ktoré sajú všetko, čo vnímajú a predvedú a odzrkadlia nám to v perfektnom správaní v kolektívoch. V ich konaní môžeme vidieť to, čo vidia na nás. Všetky pozitívne aj negatívne konania sú odrazom pozitívneho aj negatívneho konania dospelých. Ich snaha presadzovať sa je snahou nás dospelých presadzovať sa. Ich snaha pochopiť sa je taktiež snahou nás dospelých pochopiť druhého. Ich snaha vnímať dôstojnosť druhého je snahou nás dospelých vnímať dôstojnosť druhého. Ich snaha komunikovať s rešpektom a videním pravdy aj z druhej strany je snahou nás dospelých komunikovať s druhými s rešpektom a znížiť sa aj na úroveň detí a vidieť pravdu aj z ich strany. Ich snaha priznať chybu, aby komunikácia šla do hĺbky a pochopenia a ospravedlniť sa je snahou aj nás dospelých priznať svoje chyby a vedieť sa za ne ospravedlniť. Ich snaha rozvíjať nadhľad je snahou nás dospelých rozvíjať svoj nadhľad pochopením. Vidieť najmä „zlo“ znamená pohodlnosť vidieť „pohnútky“. Rozvíjať „dobro“ znamená vidieť pohnútky a obrusovať tvrdé hrany nepochopenia.